torsdag 16. juni 2011

Bud

Så forlot vi Ålesund ganske presis kl 10.00.  Ubetydelig vind, som etter hvert økte til en 4 -5 m/s fra den vanlige retningen (= kurs).  Prøvde først med storseil og motor, men etterhvert bare for motor, som ga omrent samme fart men mer direkte mot målet.

Målet var Bud som ligger på det nordvestlige hjørnet av Fræna halvøya som Molde også ligger på

Fantastisk mye å se på underveis. Nye stupbratte øyer og fjorder kommer tilsyne hele tiden. Men det blir litt tid til å lese og høre på radio underveis.  Ca. 5,5 time til Bud, og distansen: 34.9 nm.

Jeg hadde hørt rykter om et vertshus her på Bud, og det lå innerst på moloen hvor jeg hadde lagt til.  Og hva serveres på vertshus her på Nordvest-landet på en torsdag? Da serveres nemlig bare en ting; det er nemlig BALLdag må vite.  Det var potetball, fiskeball, blandaball med salt kjøtt, kålrabi, bacon terninger, etc. og med fiskesuppe til forrett.  Alt for en lumpsum på 160 kr, og hiv innpå til du stuper...  De ballene var mektige greier, det holdt med en av hver.

Imorgen er det spådd samme vindretning, men kanskje litt mer av den, og med Hustadvika for tur, er jeg lite lysten til å stampe avgårde for motor. Å krysse oppover Hustadvika er ikke aktuelt.  Natt til lørdag, derimot, ser det ut til å bli medvind, så det kan hende jeg utnytter den, eller drar grytidlig lørdag morgen. Hvis jeg drar fredag kveld, kan jeg matche det slik at jeg blir tatt igjen av Hurtigruten og kommer på TV i verdens lengste tv-program.  Time will show.

Vi forlater Ålesund

Vi forlater fortsatt Ålesund

Vi nærmer oss Bud

Ikke alle reklameregler gjelder her


Innerst i vågen, Bud

Vågen i Bud

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar