søndag 7. august 2011

På vei sydover

Tromsø – Finnsnes
Det er deilig å venne seg til tilværelsen på fastlandsnorge igjen. Svalbard er vel og bra, men det er deilig å slippe å bekymre seg for om båten driver av sted med isen i løpet av natten, eller om isbjørnen bykser om bord mens du sover.
Etter to liggedager i Tromsø med småmekking begynte det å rykke i seilerfoten, så fredag bunkret vi diesel, og sløret avgårde mot Finnsnes. Det var medvind og vi prøvde oss med spinnaker for første gang på turen. Det ble sånn passe vellykket pga. stadige kursendringer og vindskift. Gjennom Rystraumen sør for Tromsøsundet ble det 6 knop motstrøm, så det tok litt tid å komme gjennom der. Ute på Malangen ble det bidevind 8 -10 m/s som etter hvert rommet slik at det ble fin slør ned til Finnsnes.  Middag i båten og en rolig kveld.  På vei nordover i begynnelsen av juli hadde vi fin midnattssol her. Nå er det betydelig mørkere om kvelden. Vi seiler jo sydover for hver dag, og solen har snudd; dette er to effekter som medvirker til mørkere kvelder.
Utseilt distanse til Finnsnes: 50 nm. Dette er et mysterium for i følge kartet er det ikke mer enn ca. 35 nm. Riktignok gikk vi gjennom Rystraumen i 6 knop motstrøm, men det skulle ikke bety så mye. Og så gikk vi ca 2 nm nordover fra Tromsø for å bunkre diesel, det blir 4 mil ekstra. Også mulig at loggen viser 5-10% for mye, så da begynner vi kanskje å nærme oss.
Finnsnes – Harstad
Fin nordavind også i dag. Vi hadde bestilt billetter til Pussycats konsert i Harstad, så det var bare å komme seg av gårde.
Fin slør hele dagen, mange timer med spinnaker. Tok ned spinnakern ved 8-9 ms, og sløret videre bare for storseil. Smørseilas med autopilot; sola forut og vinden bakfra, akkurat slik det skal være. Denne gangen la vi oss ikke ved bykaia i sentrum, men gikk helt inn i bukta der det en marina og småbåthavn. Fant ingen gjesteplasser, men fikk ligge ved en fin flytebrygge sammen med mange fiskesjarker.
Pussycats-konserten hadde vi hørt om på reiseradioen for noen dager siden. Av den opprinnelige Pussycats gjengen var det kun to; Sverre Kjeldsberg (han der med Sami Ednan) og Trond Graff, de andre tre var stand in. I tillegg spilte bandet “Sixties” også med schlægere fra 60 tallet. Publikum var det vi kaller voksen ungdom, dvs. på vår egen alder, og stemningen var upåklagelig med mye dans og hæla i taket. Med andre ord: god gammaldags “dans på lokkale’ “ stemning.
Utseilt distanse i dag: 45 nm.
Litt motorproblemer
På vei tilbake fra Svalbard la jeg merke til at det var mye vanndamp i eksosen bak båten. Man vil jo helst tro at det har en naturlig forklaring fremfor å tro at det er noe som er feil. Jeg forklarte det med at siden luften rundt oss var ekstrem kald og fuktig, så ville den varme og eksosen og kjølevannet kondensere mye mer enn det vi er vant med. Men da vi kom til Tromsø med varmere klima var det akkurat det samme. Dessuten så var det helt tydelig at det kom alt for lite kjølevann ut sammen med eksosen.
I Tromsø ble vannpumpen åpnet og fant en impeller som manglet en vinge og en vinge som var nesten avslitt. Ny impeller på plass, men like lite kjølevann. Inntaket fra sjøen til pumpen ble sjekket. Det var åpent som en foss, så problemet lå ikke der heller.  I Harstad gikk jeg løs på varmeveksleren. Ikke noe problem med den heller.  Men hvorfor var det nesten umulig å blåse luft ut gjennom varmeveksleren og videre ut i eksosmanifolden? Det var her problemet lå. På baksiden av varmeveksleren er det en kort slange i et 90 graders bend som leder vannet inn i eksosmanifolden. I overgangen inn til manifolden var det tydeligvis dannet seg en propp av koks. Vekk med den, så nå går motoren og koser seg med masse kjølevann, ikke noe damp nå lenger.  Et tips: Pumpen til gummibåten er et utmerket redskap til å blåse luft med gjennom tette kanaler.
Harstad – Lødingen
Egentlig hadde vi tenkt å seile nordvestover fra Harstad, syd om Andøya, ned til Sortland og videre ned Raftsundet. Men det fristet ikke å banke oss gjennom 4-5 timer nordvestover i sterk motvind til Andøya. Så da ble det den samme veien som vi kom, ned Tjeldsundet i fin slør og lens hele veien ned til Lødingen. Her blåser det 8-10 ms rett inn på hekken i gjestehavna, men vi ligger bra fortøyd.
Utseilt distanse: 33 nm
Imorgen blir det kanskje Svolvær.