søndag 30. januar 2011

Forberedelser

Det er jo litt mer som må forberedes enn det som trengs for en vanlig sommerferie. Var ombord i båten idag, satte på varmer'n og fikk tenkt igjennom endel som må gjøres:
  • Flåten er nettopp sendt til overhaling. Det pleier å ta lang tid, så det er greitt å få gjort tidlig.
  • EPIRB er anskaffet, men må registreres på båtens VHF konsesjon, og så må den programmeres. NAVY fikser nok dette.
  • Bytte ut gummijolla.  Den vi har er av typen "Four Seasons" og har dørkplater av finer med aluminiums lister på begge sider for å gjøre dørken stiv. Å pakke frem eller pakke vekk denne jolla gjør man helst bare en gang pr. sesong. Vi trenger en jolle som er lett å pakke, dvs. uten finerplater, men med oppblåsbar dørk.  Er det noen som trenger en jolle av typen "Four Seasons", ca 2.5 m lang, så har vi altså en til salgs for 2000 kr. (ubetydelig brukt)
  • Montere antenne til ICE-nettverket på hekken. Ny plassering for ICE- ruter'n blir i ett av klesskapene i akterlugaren. Der er det støm, og det er enkelt å trekke antennekabel frem dit. Tidligere plassering av ruter i skapet bak bryterpanelet ved kartbordet var ikke optimal. Det var det dårlig signalfor både sending og mottak, og den lagde støy for både VHF og monitor til kartplotteren. Har store forventninger til ICE dekning langs hele kysten, men jeg tror ikke det er noen dekning på Svalbard.
  • Ordne iPhone interface til bilstereoen ombord. Den vi har virker bare på iPod. Må få til en løsning så man man sitte med iPhonen i cockpit uten noen kabel og kunne streame musikk fra Spotify via ICE-nettverket rett ut i cockpit-høyttalerene.  Løsningen ligger antakelig i en blue-tooth enhet eller en ekstra liten trådløs ruter av typen Airport Express koplet til bilstereoens aux inngang og Airplay (som er en ny software for iPhone'en). Ulempen er at Airport Express  bare går på 220V, så det blir nok bluetooth. 
  • Isolere varmluftslangene.  Fra Helgelandskysten og nordover kommer nok Eberspacher'n til å gå døgnet rundt.
  • Kjøpe reservedeler til varmeapparatet. Glødeplugg og filtere bør holde
  • For å unngå kondens under køyemadrassene kan man få kjøpt spiler  til å legge under madrassene. Å sage mange hull i køyebunnen under madrassen er annen mulighet. På Arcona forumet har jeg sett det beste tipset hittil:  Legg plastikk-gress på køyebunnene. Kan enkelt skjæres til slik at man kommer til og får åpnet lukene. Den løsningen går jeg for.
  • Tette lekkasje ved gass/gear hendel i cockpit. Denne står lavt montert og kommer av og til under vann når en bølge finner veien inn i cockpit. Det er bare en sikaflex- stripe mellom plasten og platen til gasshendelen som skal til. Denne lekkasjen har lagt mye trøbbel tidligere. Saltvann har rent ned på kopling til kabel for VHF høyttaler og betjeningsenhet i cockpit og laget mye krøll.
  • Jeg tror jeg må gjøre samme type tetting rundt instrumentpanelet for motoren på motsatt side i cockpit. Det hender den også blir ganske våt. Kanskje det er derfor at timetelleren til motoren har konka ut. Så det blir å bytte ut turteller/timeteller også.
  • Papirkart: Det ser ut til å gå iorden med å få låne papirkart (kystserien 1:50000) for hele strekningen fra egersund til Tromsø. Det fyller nok godt opp i kartbordet. Papirkartene over Svalbard må jeg nok kjøpe.
  • Det vi trenger av elektroniske kart: En kartbrikke som akkurat er kommet i salg fra Navionics som dekker hele Norge og Svalbard og som passer rett in i Raymarine plottern. Bra! Jeg trodde vi måtte greie oss med bare noen gamle seamap kart som jeg har på laptopen, men det blir nå backupløsning.
  • Teste ut løsning med håndtering av try-seil. Vi har selve seilet og til og med ekstra skinne på masten for å få det opp. Men vi har aldri prøvd det på ordentlig. Lazy-jack'ene kommer til å være i veien for seilet, så vi må finne et system for å få de vekk, ved å binde dem inntil masten eller noe liknende.
  • Papirarbeid:  Komme i dialog med Sysselmannen. Vi må få tillatelse på forhånd til å gå iland i naturreservatene og nasjonalparkene utenom selve Longyearbyen og Isfjorden.  Han må ha garanti for at vi er ordentlig forsikret i tilfelle vi trenger assistanse eller redning.  Så vidt jeg kan se av vår standard båtforsikring, så gjelder den overfartenfra fastlandet til Svalbard, men noe mer står ikke, så det må vi sjekke opp.
  • Det er påbudt med gevær ombord i tilfelle isbjørnen blir sulten.  Her må vi ta en prat med politiet, og spørre litt om hvordan man skal tolke Våpenforskriften. Såvidt jeg kan skjønne, kreves det hverken jegerprøve eller noe medlemskap i skytterklubb, dersom det våpenet man har ombord kun skal brukes til selvforsvar mot isbjørn, dvs, man ikke skal på jakt, eller skyte på blink. Hvis det er tilfelle er det bare et enkelt skjema som den man låner gevær av skal fylle ut, og signere. Man kan låne vekk gevær for max 4 uker, det holder for den tiden vi er på Svalbard. Ellers er det visst også greitt å skremme bjørnen med nødraketter, så vi får passe på å ha litt ekstra av det også.
Dette er det jeg kommer på i farten.  Mer kommer etterhvert, og vi tar gjerne imot ideer og forslag til ting jeg kanskje ikke har tenkt på ennå.