Fredag morgen på Bud ble værmeldingen studert, og det ble konkludert med at det ikke var noe vits i å seile før til kvelden. Da skulle det bli 5 - 7 m/s fra syd-vest, og det ville være supert over Hustadvika. Så da ble jeg igjen turist på Bud og gikk og så på kystartilleri fortet som tyskerne anla under krigen (Ergan kystfort). Deretter tok jeg slukstanga med ytters på moloen og dro opp lunsjen, først to småseier, som var litt for små, men så fikk jeg den jeg trengte, en sei på ca 1,5 kg. Ferdig filletert, så ga jeg bort halve fisken til noen franske seilere som gjorde store øyne.
Så ble det dusj og nok en middag på gjestgiveriet, da ble det gammelsaltet sei, så da lot jeg min selvfiskede sei ligge til frokost senere.
Ved halv åtte tiden, kastet jeg loss, og fikk fin bør, og smørseilas over Hustadvika. Tidspunktet for avreise var ikke helt tilfeldig, jeg hadde i bakhodet hurtigruta Nordnorge (med NRK2 direkte) som skulle gå fra Molde kl. 22. Det hadde vært gøy å bli passert på veien inn til Kristiansund.
Men jeg hadde god fart, og etterhvert beregnet AIS'en at vi kom til å møtes nøyaktig ved ankomst i Kristiansund. Det var litt dumt for der ville det jo være kaos, så like før innseilingen til Kristiansund snudde jeg og kom den i møte i rom sjø som eneste båt. Da måtte jeg vel få oppmerksomhet; ensom seiler midt på natten. Men nei, selv der ute var det flere båter for å møte den, men jeg fikk allikevel mine sekunder på skjermen (hadde rigget meg til med iPad og nett-tv så jeg så meg selv). Folk er jo helt tullete; halv to om natten, og det var som en fluesverm av båter rundt hurtigruta ved ankomst, fyrverkeri og dansetropp på brygga, etc. (jeg var jo ikke så mye bedre selv, jeg veivet med flagget som en tulling idet ferja passerte)
Det virker som at hvert anløpsted skal overgå de forrige stedene med å lage show ved ankomst.
La meg på gjestebrygga og slang meg på køya noen timer, deretter ble det en liten handlerunde og se på bylivet, tilbake til båten, så dro jeg videre nordover mot Trondheimsleia. Ikke så mange havner oppover her, så nå ligger jeg på svai i en øde, skjermet bukt, helt alene på øya Solskjeløya på sydsiden av leia syd for Smøla.
Utseilt distanse fra Bud til hit, ca 45 nm.
Prøvde å laste opp bilder, med det tok en evighet med det første bilde. Det er dårlig nettverk her, med hastighet omrtrent som en gammeldags oppringt ISDN-linje. Vi får ta bildene neste gang.
Dette er bloggen til seilbåten Carmencita som drar til Nord-Norge og mot Svalbard sommeren 2011. Planlagt avreise fra Høvik er 1. juni og hjemkomst i løpet av september
lørdag 18. juni 2011
torsdag 16. juni 2011
Bud
Så forlot vi Ålesund ganske presis kl 10.00. Ubetydelig vind, som etter hvert økte til en 4 -5 m/s fra den vanlige retningen (= kurs). Prøvde først med storseil og motor, men etterhvert bare for motor, som ga omrent samme fart men mer direkte mot målet.
Målet var Bud som ligger på det nordvestlige hjørnet av Fræna halvøya som Molde også ligger på
Fantastisk mye å se på underveis. Nye stupbratte øyer og fjorder kommer tilsyne hele tiden. Men det blir litt tid til å lese og høre på radio underveis. Ca. 5,5 time til Bud, og distansen: 34.9 nm.
Jeg hadde hørt rykter om et vertshus her på Bud, og det lå innerst på moloen hvor jeg hadde lagt til. Og hva serveres på vertshus her på Nordvest-landet på en torsdag? Da serveres nemlig bare en ting; det er nemlig BALLdag må vite. Det var potetball, fiskeball, blandaball med salt kjøtt, kålrabi, bacon terninger, etc. og med fiskesuppe til forrett. Alt for en lumpsum på 160 kr, og hiv innpå til du stuper... De ballene var mektige greier, det holdt med en av hver.
Imorgen er det spådd samme vindretning, men kanskje litt mer av den, og med Hustadvika for tur, er jeg lite lysten til å stampe avgårde for motor. Å krysse oppover Hustadvika er ikke aktuelt. Natt til lørdag, derimot, ser det ut til å bli medvind, så det kan hende jeg utnytter den, eller drar grytidlig lørdag morgen. Hvis jeg drar fredag kveld, kan jeg matche det slik at jeg blir tatt igjen av Hurtigruten og kommer på TV i verdens lengste tv-program. Time will show.
Målet var Bud som ligger på det nordvestlige hjørnet av Fræna halvøya som Molde også ligger på
Fantastisk mye å se på underveis. Nye stupbratte øyer og fjorder kommer tilsyne hele tiden. Men det blir litt tid til å lese og høre på radio underveis. Ca. 5,5 time til Bud, og distansen: 34.9 nm.
Jeg hadde hørt rykter om et vertshus her på Bud, og det lå innerst på moloen hvor jeg hadde lagt til. Og hva serveres på vertshus her på Nordvest-landet på en torsdag? Da serveres nemlig bare en ting; det er nemlig BALLdag må vite. Det var potetball, fiskeball, blandaball med salt kjøtt, kålrabi, bacon terninger, etc. og med fiskesuppe til forrett. Alt for en lumpsum på 160 kr, og hiv innpå til du stuper... De ballene var mektige greier, det holdt med en av hver.
Imorgen er det spådd samme vindretning, men kanskje litt mer av den, og med Hustadvika for tur, er jeg lite lysten til å stampe avgårde for motor. Å krysse oppover Hustadvika er ikke aktuelt. Natt til lørdag, derimot, ser det ut til å bli medvind, så det kan hende jeg utnytter den, eller drar grytidlig lørdag morgen. Hvis jeg drar fredag kveld, kan jeg matche det slik at jeg blir tatt igjen av Hurtigruten og kommer på TV i verdens lengste tv-program. Time will show.
Vi forlater Ålesund
Vi forlater fortsatt Ålesund
Vi nærmer oss Bud
Ikke alle reklameregler gjelder her
Innerst i vågen, Bud
Vågen i Bud
onsdag 15. juni 2011
Ålesund
Dagen startet temmelig grå og kjedelig i Ulsteinvik.
Jeg skulle bare til Ålesund, så jeg kult'en litt med bok på køya før jeg sto opp. Startet ved 11 tiden i vindstille, men det ble litt syd-vest etterhver som holdt til 4-5 knop. Fremme ved to tiden, så da ble det byliv og litt småshopping.
I fiskerienes hjemland prøvde å finne en fiskebutikk for å kjøpe lunch, men det var bare kebab og pizza så langt øye rakk. Til slutt fant jeg en kjøttbutikk som også hadde baccalao og krydret, varmrøkt laks, og det var gode greier.
Nå er klokka over elve på kvelden, og sola er fremdeles oppe- Ikke rart det blir sene kvelder, enda det er så langt syd som Ålesund. Åssen skal det gå når vi kommer lenger nord? Samme det egentlig, vi kan jo sove midt på dagen også.
Dagens utseilte: beskjedene 15 nm
Imorgen prøver jeg en "uthavn". Prøver meg på Bud, utenfor Molde.
Og så noen av dagens bilder
Jeg skulle bare til Ålesund, så jeg kult'en litt med bok på køya før jeg sto opp. Startet ved 11 tiden i vindstille, men det ble litt syd-vest etterhver som holdt til 4-5 knop. Fremme ved to tiden, så da ble det byliv og litt småshopping.
I fiskerienes hjemland prøvde å finne en fiskebutikk for å kjøpe lunch, men det var bare kebab og pizza så langt øye rakk. Til slutt fant jeg en kjøttbutikk som også hadde baccalao og krydret, varmrøkt laks, og det var gode greier.
Nå er klokka over elve på kvelden, og sola er fremdeles oppe- Ikke rart det blir sene kvelder, enda det er så langt syd som Ålesund. Åssen skal det gå når vi kommer lenger nord? Samme det egentlig, vi kan jo sove midt på dagen også.
Dagens utseilte: beskjedene 15 nm
Imorgen prøver jeg en "uthavn". Prøver meg på Bud, utenfor Molde.
Og så noen av dagens bilder
Ut fra Ulsteinvik
Vi nærmer oss Ålesund
Innerst i pollen. Carmencita ligger litt lenger ut
Her ligger Carmencita ved siden av noen Marinstudenter på tur i en gammel Kingscruicer på vei til sørlandet
tirsdag 14. juni 2011
Rundt Stadt og til Ulsteinvik
Måløy tirsdag morgen var ganske hustrig med regnbyger og vindbyger fra alle kanter. Men i følge det avanserte vindkartet på YR.no skulle det bli ganske gunstige vindforhold rundt Stadt, med svake sydlige vinder.
Etter å ha bunkret 70 liter diesel (forrige bunkring var Haugesund) seilte jeg opp Ulvesundet og videre ut mot Stadt landet. Selve rundingen av Norges vestligste hjørne ble gjort i omtrent vindstille, men med bølger i alle kanter. De som kjenner til "Gule Humpen" på svenskekysten vet hva det dreier seg om, men her er alt ca 10 ganger større (kanskje ikke bølgehølyden da), men huskete var det.
Etter Stadt ble det selvfølgelig nordøstlig vind (= min kurs) så da ble det klosshalt kryss videre. Etterhvert frisknet vinden til nærmere 10 m/s så ett rev ble satt. Dette var ikke i henhold til YR, som lovet lett skiftende bris nord for Stadt. Men uansett ble den skikkelig seiledag. Etter hvert kom jeg inn i le av Herøy, Fosnavågen og øyene SW av Ulsteinvik, så da ble det motor og revet storseil de 6-8 siste milene inn til Ulsteinvik.
Igjen er båten borte fra Marine Traffic, men jeg er i godt selskap; det er ingen andre båter her i området som synes heller. Siste observasjon var syd for Stadt (se bilde).
Ligger nå i gjestehavnen som eneste gjestebåt. Ikke akkurat hæla i taket her heller. Det småregner, og det er stille og rolig i gatene, bare de vanlige rånebilene kjører sine faste runder.
Dagens utseilte: ca 43 nm.
Imorgen tar jeg et kort strekke inn til Ålesund. Det er ca 15 mil.
Dagens bilder:
Etter å ha bunkret 70 liter diesel (forrige bunkring var Haugesund) seilte jeg opp Ulvesundet og videre ut mot Stadt landet. Selve rundingen av Norges vestligste hjørne ble gjort i omtrent vindstille, men med bølger i alle kanter. De som kjenner til "Gule Humpen" på svenskekysten vet hva det dreier seg om, men her er alt ca 10 ganger større (kanskje ikke bølgehølyden da), men huskete var det.
Etter Stadt ble det selvfølgelig nordøstlig vind (= min kurs) så da ble det klosshalt kryss videre. Etterhvert frisknet vinden til nærmere 10 m/s så ett rev ble satt. Dette var ikke i henhold til YR, som lovet lett skiftende bris nord for Stadt. Men uansett ble den skikkelig seiledag. Etter hvert kom jeg inn i le av Herøy, Fosnavågen og øyene SW av Ulsteinvik, så da ble det motor og revet storseil de 6-8 siste milene inn til Ulsteinvik.
Igjen er båten borte fra Marine Traffic, men jeg er i godt selskap; det er ingen andre båter her i området som synes heller. Siste observasjon var syd for Stadt (se bilde).
Ligger nå i gjestehavnen som eneste gjestebåt. Ikke akkurat hæla i taket her heller. Det småregner, og det er stille og rolig i gatene, bare de vanlige rånebilene kjører sine faste runder.
Dagens utseilte: ca 43 nm.
Imorgen tar jeg et kort strekke inn til Ålesund. Det er ca 15 mil.
Dagens bilder:
På vei opp mot Stadt fra syd-øst
Så langt ville Marine Traffic følge med
Etter runding (tatt fra nord-øst siden
Det vestligste punktet
mandag 13. juni 2011
Måløy
Nok en deilig dag på fjorden.
Startet dagen i knall sol og vindstille i Askvoll. Det ble selvfølgelig motor til å begynne med, men jeg prøvde med litt seiling forbi Florø. Jeg gikk på østsiden av Bremanger inn Bremangerfjorden, rundet det mektige Hordnelen som stikker 850 meter til værs fra havflaten, like høyt som hytta på Beitostølen. Ankom Måløy ved halv seks tiden.
AIS nettsiden Marine Traffic har endelig kommet på bedre tanker, og begynt å rapportere riktig posisjon.
Imorgen er det Stadt som står for tur. Det ligger an til medvind rundt neset, med kanskje svak nordavind etter at jeg har kommet rundt. Mulig det blir Ulsteinvik eller noe rundt i det området imorgen kveld.
Her er noen bilder fra dagens tur. Dagens distanse 43 nm.
Startet dagen i knall sol og vindstille i Askvoll. Det ble selvfølgelig motor til å begynne med, men jeg prøvde med litt seiling forbi Florø. Jeg gikk på østsiden av Bremanger inn Bremangerfjorden, rundet det mektige Hordnelen som stikker 850 meter til værs fra havflaten, like høyt som hytta på Beitostølen. Ankom Måløy ved halv seks tiden.
AIS nettsiden Marine Traffic har endelig kommet på bedre tanker, og begynt å rapportere riktig posisjon.
Imorgen er det Stadt som står for tur. Det ligger an til medvind rundt neset, med kanskje svak nordavind etter at jeg har kommet rundt. Mulig det blir Ulsteinvik eller noe rundt i det området imorgen kveld.
Her er noen bilder fra dagens tur. Dagens distanse 43 nm.
En dansk Luffe 43 også på vei ut fra Askvoll
Forbi Florø
Inn i en av fjordene
Hordnelen 850 meter opp
Ankommet Måløy
søndag 12. juni 2011
Søndag 12. juni
Endelig litt seilevind
Idag blåste det litt sønnavind! Nok til å sløre/lense i 3-5 knop. Det ble seiling ca halve tiden. Ikke verst. Naturen rundt her endrer seg gradvis; øyene blir høyere og brattere og med mindre skog. Mer og mer vestland med andre ord. Ankom Askvoll ved 5-tiden, etter ca. 32 nm seilas. Ligger longside ved flott flytebrygge og landstrøm. Har faktisk ligget longside en brygge hver eneste natt på turen hittil, så det å ha med ankere og jolle er kanskje bare tull...
Jeg skjønner ikke hvorfor båtens AIS ikke vises på Marine Traffic. Siste posisjon som vises er Bergen. Så jeg begynte å lure på om jeg i det hele tatt sender ut noe AIS info. Kalte derfor opp Florø radio, og de så meg "klart og tydelig", så feilen er ikke her ombord ihvertfall.
Idag blåste det litt sønnavind! Nok til å sløre/lense i 3-5 knop. Det ble seiling ca halve tiden. Ikke verst. Naturen rundt her endrer seg gradvis; øyene blir høyere og brattere og med mindre skog. Mer og mer vestland med andre ord. Ankom Askvoll ved 5-tiden, etter ca. 32 nm seilas. Ligger longside ved flott flytebrygge og landstrøm. Har faktisk ligget longside en brygge hver eneste natt på turen hittil, så det å ha med ankere og jolle er kanskje bare tull...
Jeg skjønner ikke hvorfor båtens AIS ikke vises på Marine Traffic. Siste posisjon som vises er Bergen. Så jeg begynte å lure på om jeg i det hele tatt sender ut noe AIS info. Kalte derfor opp Florø radio, og de så meg "klart og tydelig", så feilen er ikke her ombord ihvertfall.
Et par bilder fra Askvoll
Abonner på:
Innlegg (Atom)