fredag 8. juli 2011

Tromsø - Sommarøy - Mot Bjørnøya

Etter nitidige studier av gribfiler og avanserte værkart fra yr, ble det ikke noe avreise videre nordover på torsdag. Det ble derimot avreise til Sommarøy som ligger rett vest for Kvaløya. Fantastisk sted. Strendende er som klippet ut fra Karibien , med kritthvit sand. Lå på svai utenfor en av strendene i vindstille på 5 meters dyp. 

Frokosten idag ble inntatt i cockpit i shorts og t-skjorte.  Nå har det skyet over og det småregner.

Igjen har vi studert værkartene, og nå ser det greitt ut for seilas nordover.  Om et par timer seiler vi mot Bjørnøya i svakt nordøstlig vind.  Den vil friskne og dreie mer østlig etterhvert.  Planen er å seile til Sørhamna på sydøst spissen av øya og legge oss der ca ett døgn (mandag) mens det blåser fra nordvest. Utover tirsdag skal nordvesten etterhvert dreie vest og sydvest, og da seiler vi videre mot Svalbard. Med et par strandhugg langs vestsiden av Spitsbergen er vi kanskje fremme i Longyearbyen på torsdag.

Nå bunkrer vi mat vann og diesel, så drar vi når vi er klare.  Her på Somarøy traff vi en kar som skulle en snartur inn til Tromsø og handle.  Han skulle kjøpe med seg dieselkanner med diesel i for oss, så da slipper vi å returnere til Tromsø for å skaffe det. Vi regnet med at vi skulle få tak i det her, men den gang ei.

Nå blir det nok en stund til neste blogg innlegg, men det blir vel muligheter i Longyearbyen. Det skal det være 3G nettverk.

Fritjof Nansen i egen person på Arktisk museum i Tromsø

Spekematmiddag med Annelie og Steinar

Ikke Karibien, men på Sommarøy i Troms

Temperaturen er ikke helt som i Karibien

torsdag 7. juli 2011

Finnsnes, Norges styggeste tettsted? - Tromsø

I Harstad lå vi ved flytebrygge i "Gammelhavna" der hvor hurtigbåtene legger til, den var åpen mot nordøst med dønninger, og vi lå og måtte holde oss fast i køya hele natten for ikke å dette ut. I kombinasjon med en pizza som var tung å fordøye, ble det bortimot sjøsyke ombord og vi sto opp tidlig. Bunkret diesel innerst i bukta på marinaen og dro videre mot Finnsnes på innsiden av Senja.  Fortsatt en kombinasjon av seiling og motor.

Ankom Finnsnes etter ca. 45 nm på ettermiddagen.  For å si det som det er: Finnsnes kommer ikke til å vinne noen pris for estetisk byggeskikk. En styggere samling av butikksentre,  nye og gamle hus i et inmari rot skal man lete lenge etter. Men havna var grei nok med dusj og vaskemaskiner og en grill for fri bruk.

Tirsdag morgen - avgang mot Tromsø opp mot Malangen og videre innenfor Kvaløya.  Like før vi kom ut i selve Tromsøsundet gikk vi gennom Rystraumen.  Ganske heftig! Det var som å seile i en gryte med kokende vann. Vi ventet bare på at det skulle åpne seg en kjempevirvel og sluke både båt og mannskap (som i Donald). Strømmen var på ca. 6 knop, og gikk heldigvis med oss, men det var som å seile ned et elvestryk.

Nå ligger vi i Tromsø og er byturister, har vært på Ølhallen (Macks Bryggeri), Polarmuseet, Fjellheisen for å ta bilde av midnattsolen, etc.  men den forsvant på vei opp med heisen.

Nå har vi hatt mannskapsskifte; Rune og Merete har reist hjem, og Steinar og Annelie har mønstret på.  Nå har vi begynt å studere værprognosene for strekningen Tromsø - Svalbard. Vi benytter to kilder: YR's "avanserte" vindkart, og grib-filer fra det amerikanske UGRIB.  Pr.  skrivende stund meldes det om mye nordøstlig vind med 6 - 10 m/s fra begge kilder. Vindstyrken kan vi kanskje leve med, men retningen er ikke ideell. Vind forenfor tvers med ca. 5 graders temperatur flere døgn i strekk er en utfordring. Vi er spente på neste varsel i morgen tidlig.

Finnsnes Downtown

Men de skal ha skryt for været, i allefall


Skippern forbereder seg på kaldere klima

Rystraumen: Speed over ground: 11.7 knop, 5.9 knop gjennom vannet

Vi er i trygge omgivelser på Ølhallen


Midnattsolen forsvinner på vei opp med heisen

 
På toppen av fjellheisen - alle besøkende lager egen varde

mandag 4. juli 2011

Fra Henningsvær - Svellingen- Harstad


Siste kvelden i Henningsvær gikk vi på Klatrekafeen og spiste baccalao og fiskesuppe. Beste baccalaoen på turen til nå. Suppa var visst bra den også. I Henningsvær er det nemlig fjellklatrerskole, og den har sitt eget stamsted på Klatrekafeen. Hyggelig sted med live musikk.

Lørdag var vi fornøyd med turistfella Henningsvær, kastet loss og seilte i svak nordavind østover med Code 0 seilet, og slapp ut dorgesnøret. Resultatet ble en sei som ble puttet i gryta med selvlagt fiskesuppe da vi kom til uthavnen Svellingen. Det kunne blitt mer fisk i suppa, hadde det ikke vært for den frekke havørnen som snappet en svær fisk som skulle til å bite på kroken vår. Ja, ja, den må jo ha mat den også.

Svellingen er en liten naturhavn like vest for Løddingen. Her var det også en liten flytebrygge som noen fra Løddingen hadde vært så snille å anlegge. Utrolig flott natur her oppe. Det er som å seile midt inne i Jotunheimen. Snur du ryggen til sjøen, er det akkurat som å være i høyfjellet. Samme utsikt, samme vegetasjon, mose og lav, samme lukter som på fjellet.

På søndag morgen snek vi oss ut på minimum lavvann, og gikk videre nordøstover mot Tjeldsundet med litt seil og litt motor. Det ble mange fine kryss-legger opp gjennom sundet, men til slutt ble det motor også her. Medstrøm opp gjennom sundet på max 3.5 knop var ikke å forakte.

Ankom Harstad ved 18 tiden etter ca 54 nm. Strålende vær og bra temperatur i le av sprayhooden.
Pizza på restauranten Milano i Harstad. Søndag kveld i Harstad går rolig for seg. Imorgen blir det vel Finnsnes.
Her kommer den frekke ørnen


grabber fisken som vi skulle ha

og stikker av

Svellingen naturhavn

Hvor ble det av alt vannet?
 
Ikke på fjellet, men ved sjøen