tirsdag 6. september 2011

Carmencita er på vei nordover igjen!

Ja, det er helt sant; Carmencita har rundet Lindesnes og er på vei nordover mot Oslofjorden…
Men før det: Dro fra Tananger søndag morgen i laber bris fra syd-øst, mao. motor i dag igjen. Regn og stampesjø var det også, ikke den helt store dagen altså. Men været bedret seg etter hvert, regnet ga seg, og det ble til og med antydning til sol, stampesjøen gav seg den også, så det faktisk en ganske ok motortur inn til Egersund i kvellinga.  I gjestehavna var det omtrent like tomt som på nordoverturen . Da var det før sesongen var startet ordentlig, og nå er den over. Høysesongen var jo mens vi var på Svalbard.
Mandag startet på samme måte ut fra Egersund: Regn og vind midt i trynet og stampesjø. Men etter noen timer bedret det seg betraktelig. Nordvest for Lista-landet dreide vinden mot sydvest, nok til å kunne seile langs Lista. Det ble god bør videre ned til Lindesnes som ble rundet i slør for fulle seil i 7-8 m/s. Veien inn til Mandal var ikke lang, og ved 19 tiden var Carmencita fortøyd i Mandalselva.  Jonas B. Gundersen (pizza restauranten) var oppe selv om det var mandag.
Utseilt distanse på mandag: ca. 60 nm. Grunnen til å ta dette lange strekket i en jafs, var å komme seg rundt Lindesnes før kulingen med 15 m/s skulle komme tirsdag (i dag).  Nå er kulingen her, og det hadde ikke vært særlig aktuelt å seile rundt Lindesnes i dag.  I dag har det blåst kjetting, regnet bøtter ned, og jeg har seilt med bare storseilet og to rev.  Vindretningen har vært grei, rett fra syd, så det har vært slør hele tiden.
Men før eller siden må det jo skje noe dritt: I Gamle Hellesund i Blindleia startet jeg motor for å komme gjennom et trangt sund hvor det ikke var noe vind. Men hva skjer? Motoren startet, men ingenting skjer når jeg setter giret i forover og gir gass!! Motoren bare fortsetter på tomgang!  Ikke noe særlig moro å være uten motor inne i Blindleia i så mye vind. Finner ut at giret er i orden, men gass-wiren ser ut til å være røket. Ikke særlig fristet til å prøve å seile til land heller, uten motor i så mye vind.  Så nå har jeg seilt inn i en bukt med fin le mot kulingen og har lagt meg for anker. Her ligger jeg altså nå på svai med defekt motor. Hva gjør man?  Jeg har konstatert at gass-wiren er røket, jeg har demontert hele wiren, og etter mye ringing bestilt ny wire fra en  Volvo Penta-forhandler i Kristiansand.  På en måte er jeg jo ikke manøvrerings-dyktig, og kommer ikke herfra uten hjelp. Så hvis alt går etter planen, så kommer Redningsskøyta hit i løpet av morgendagen med den nye wiren. Det er en del av pakka som Total-medlem i Redningsselskapet.
Hadde vi vært flere om bord, kunne vi vært manøvreringsdyktige; da kunne en stått nede som maskinist ved motoren og regulert gassen direkte på motoren på ordre fra rormannen, men det er vanskelig å få til alene. Men bukta jeg ligger er grei nok, det er le her, og ankeret ser ut til å sitte.  Det er bare å ta det med ro, ta et glass rødvin, lese, skrive blogg og høre fotballkamp Norge Danmark på radioen.
Det er spådd mye vind de nærmeste dagene, så jeg kommer nok tidsnok hjem allikevel.
Lindesnes i kveldssol sett vestfra

Morgenstille og høst i Mandal

Det blåser godt i Mannefjorden ut mot Ryvingen

søndag 4. september 2011

Bergen - Tananger. Høsten nærmer seg

Liggedager i Bergen
Tirsdag:  Seilmakern kom og hentet fokka rett etter at jeg la inn forrige blogginnlegg. Så kunne jeg ta en spasertur på byen og ordne noen småting. Først ble det hårklipp, (forrige gang var i Tromsø før vi seilte til Svalbard), deretter til rådhuset i Bergen for å avgi forhåndsstemme til kommunevalget. Mao., jeg regner ikke med å være hjemme til 12. september.  Utpå ettermiddagen kom Helene fra jobb i TV2, så var det hjem til henne for å se på den nye leiligheten hennes som bare ligger 2 min. gåavstand fra jobben hennes.  Flott leilighet med utsikt rett ned på Hurtigrutekaia. Så var det å forske på Ikea-sengen hun hadde kjøpt i juli. Dette kjøpet hadde nemlig gått skeis fra første stund. Hun oppdaget fort den gang at hun manglet deler til sengen, og hun fikk tilsendt diverse deler, men nye mangler ble oppdaget etter hvert som vi skrudde delene sammen.  En ny telefon nå på kvelden avslørte at et helt kolli med deler manglet, så da var det bare å avslutte arbeidet for dagen og gå ut å spise middag i stedet.
Onsdag:  Allerede ved 11 tiden ringte seilmakern og meldte om ferdigreparert seil. Da det var vel om bord, tok jeg meg en spasertur til nærmeste båtbutikk og riggeverksted. Heller ikke her fantes riktig type rekkestøtte som jeg har vært på jakt etter helt siden Svalbard. . Nå får det heller vente til jeg kommer hjem.  Ang riggverksted: Da jeg tok ned fokka til reparasjon, la jeg merke til at den hang igjen på forstaget, og at jeg måtte lirke og lure for å få toppen av fokka forbi et punkt nesten øverst  på forstaget. Etter at fokka var nede kunne jeg se at det øverste og nest øverste profilsegment på forstaget var glidd fra hverandre. Det var en åpning på 5-6 cm. Ikke vet jeg hvordan det er skjedd. Men riggmakern som hadde peiling på Furlex -profil sa at hele forstaget må ned for å reparere det ordentlig. Ikke særlig aktuelt å gjøre det her i Bergen, så den foreløpige løsningen ble å ta seg en tur opp i riggen og bare skyve profildelene sammen. Da er det ca. 10 cm med bart forstag mellom forstagsterminalen  og toppen av profilet. Utenpå det bare forstaget la jeg en plastikslange som dermed hindret det øverste profilsegmentet å forskyve seg oppover, og at glippen kunne åpne seg.  Noen tyskere i en charter-Bavaria heiste meg opp; ikke mye jobb i det egentlig, det var jo bare å trykke på knappen til den elektriske vinsjen for å bli heist opp.

Utpå ettermiddagen fortsatte Ikeaseng-følgetongen. Helene hadde fått lånt seg en bil, det manglende kolliet til sengen ble hentet på Ikea langt ute i Åsane, og resten av kvelden var det møbelverksted i leiligheten hennes. Ikea har fortsatt en del å gå på når det gjelder å lage bruksanvisninger, men til tross for det så kom alt på plass til slutt.
Torsdag var det bare å komme seg av sted, men først en tur in på Bryggen og kjøpe med seg lunchpakke i form av en svær landgang med røkelaks og reker på hver sin halvpart.  Etter hvert nydelig vær i shorts og t-skjorte. Vinden kom også etter hvert, og det ble nydelig slør helt ned til Sagvåg på Stord.  Dette var et ganske idyllisk sted som jeg ikke var klar over.  De hadde også en kro som serverte diverse varmretter. Dagens middag som selvfølgelig  var kumle (det var jo torsdag) servertes ikke etter kl. 17. Pussige middagstider her på Stord. Jeg gikk for en fish&chips i stedet, men det er den sørgeligste fish&chips jeg har opplevd. Jeg burde luktet lunta for den kostet bare 50 kroner. To lunkne fiskepinner,  litt bløt pommes frites og en klædd remulade, og noe som lignet på salatblad; det var det.
Fredag ble det motor videre ut Bømlofjorden i motvind på 5-6 m/s til Haugesund. Etter hvert kom også regnet. Det ble regn hele kvelden og natten med.  Værmeldingen fredag kveld så ikke bra ut. Det var spådd liten til stiv kuling fra syd fra Karmøy og nordover….
Lørdag morgen: Ny sjekk på værmelding; kulingen så ut til å ligge noen sjømil ut fra kysten. Hvis jeg la meg helt inntil kysten så langt øst som mulig, skulle det være mulig å slippe unna det verste.  Gikk for motor på østsiden nedover Karmsundet, videre øst for øya Vestre Bokn, derfra rett over til øyene nord for Stavanger, og videre helt opp i fjæresteinene ned til Tananger.  Slapp for det meste unna med vind på 8-10 m/s, men den var vel opp i 14m/s en liten stund.
I morgen og mandag ser vinden ikke så verst ut; fortsatt sønnavind, men ikke så mye. Da bør det være mulig å komme seg til Egersund….
Her blir charter-Bavariaen (en litt eldre Bavaria 44) innhentet på vei sydover langs Stord

Her er samme båten, vel passert.

Sagvåg på Stord, en fin men for meg en ukjent havn

Sagvåg

Noen som kjenner igjen dette stedet? Svar: Kværner Stord (tidligere Aker Solutions)

Flere som kjenner denne?  Saipem's S7000
Den holdt på med løfting av en jacket (plattform understell); vet ikke hvilket.

S-7000's kraner ruver godt i landskapet