søndag 4. september 2011

Bergen - Tananger. Høsten nærmer seg

Liggedager i Bergen
Tirsdag:  Seilmakern kom og hentet fokka rett etter at jeg la inn forrige blogginnlegg. Så kunne jeg ta en spasertur på byen og ordne noen småting. Først ble det hårklipp, (forrige gang var i Tromsø før vi seilte til Svalbard), deretter til rådhuset i Bergen for å avgi forhåndsstemme til kommunevalget. Mao., jeg regner ikke med å være hjemme til 12. september.  Utpå ettermiddagen kom Helene fra jobb i TV2, så var det hjem til henne for å se på den nye leiligheten hennes som bare ligger 2 min. gåavstand fra jobben hennes.  Flott leilighet med utsikt rett ned på Hurtigrutekaia. Så var det å forske på Ikea-sengen hun hadde kjøpt i juli. Dette kjøpet hadde nemlig gått skeis fra første stund. Hun oppdaget fort den gang at hun manglet deler til sengen, og hun fikk tilsendt diverse deler, men nye mangler ble oppdaget etter hvert som vi skrudde delene sammen.  En ny telefon nå på kvelden avslørte at et helt kolli med deler manglet, så da var det bare å avslutte arbeidet for dagen og gå ut å spise middag i stedet.
Onsdag:  Allerede ved 11 tiden ringte seilmakern og meldte om ferdigreparert seil. Da det var vel om bord, tok jeg meg en spasertur til nærmeste båtbutikk og riggeverksted. Heller ikke her fantes riktig type rekkestøtte som jeg har vært på jakt etter helt siden Svalbard. . Nå får det heller vente til jeg kommer hjem.  Ang riggverksted: Da jeg tok ned fokka til reparasjon, la jeg merke til at den hang igjen på forstaget, og at jeg måtte lirke og lure for å få toppen av fokka forbi et punkt nesten øverst  på forstaget. Etter at fokka var nede kunne jeg se at det øverste og nest øverste profilsegment på forstaget var glidd fra hverandre. Det var en åpning på 5-6 cm. Ikke vet jeg hvordan det er skjedd. Men riggmakern som hadde peiling på Furlex -profil sa at hele forstaget må ned for å reparere det ordentlig. Ikke særlig aktuelt å gjøre det her i Bergen, så den foreløpige løsningen ble å ta seg en tur opp i riggen og bare skyve profildelene sammen. Da er det ca. 10 cm med bart forstag mellom forstagsterminalen  og toppen av profilet. Utenpå det bare forstaget la jeg en plastikslange som dermed hindret det øverste profilsegmentet å forskyve seg oppover, og at glippen kunne åpne seg.  Noen tyskere i en charter-Bavaria heiste meg opp; ikke mye jobb i det egentlig, det var jo bare å trykke på knappen til den elektriske vinsjen for å bli heist opp.

Utpå ettermiddagen fortsatte Ikeaseng-følgetongen. Helene hadde fått lånt seg en bil, det manglende kolliet til sengen ble hentet på Ikea langt ute i Åsane, og resten av kvelden var det møbelverksted i leiligheten hennes. Ikea har fortsatt en del å gå på når det gjelder å lage bruksanvisninger, men til tross for det så kom alt på plass til slutt.
Torsdag var det bare å komme seg av sted, men først en tur in på Bryggen og kjøpe med seg lunchpakke i form av en svær landgang med røkelaks og reker på hver sin halvpart.  Etter hvert nydelig vær i shorts og t-skjorte. Vinden kom også etter hvert, og det ble nydelig slør helt ned til Sagvåg på Stord.  Dette var et ganske idyllisk sted som jeg ikke var klar over.  De hadde også en kro som serverte diverse varmretter. Dagens middag som selvfølgelig  var kumle (det var jo torsdag) servertes ikke etter kl. 17. Pussige middagstider her på Stord. Jeg gikk for en fish&chips i stedet, men det er den sørgeligste fish&chips jeg har opplevd. Jeg burde luktet lunta for den kostet bare 50 kroner. To lunkne fiskepinner,  litt bløt pommes frites og en klædd remulade, og noe som lignet på salatblad; det var det.
Fredag ble det motor videre ut Bømlofjorden i motvind på 5-6 m/s til Haugesund. Etter hvert kom også regnet. Det ble regn hele kvelden og natten med.  Værmeldingen fredag kveld så ikke bra ut. Det var spådd liten til stiv kuling fra syd fra Karmøy og nordover….
Lørdag morgen: Ny sjekk på værmelding; kulingen så ut til å ligge noen sjømil ut fra kysten. Hvis jeg la meg helt inntil kysten så langt øst som mulig, skulle det være mulig å slippe unna det verste.  Gikk for motor på østsiden nedover Karmsundet, videre øst for øya Vestre Bokn, derfra rett over til øyene nord for Stavanger, og videre helt opp i fjæresteinene ned til Tananger.  Slapp for det meste unna med vind på 8-10 m/s, men den var vel opp i 14m/s en liten stund.
I morgen og mandag ser vinden ikke så verst ut; fortsatt sønnavind, men ikke så mye. Da bør det være mulig å komme seg til Egersund….
Her blir charter-Bavariaen (en litt eldre Bavaria 44) innhentet på vei sydover langs Stord

Her er samme båten, vel passert.

Sagvåg på Stord, en fin men for meg en ukjent havn

Sagvåg

Noen som kjenner igjen dette stedet? Svar: Kværner Stord (tidligere Aker Solutions)

Flere som kjenner denne?  Saipem's S7000
Den holdt på med løfting av en jacket (plattform understell); vet ikke hvilket.

S-7000's kraner ruver godt i landskapet

1 kommentar: