tirsdag 30. august 2011

No bær det fort sørover

Fredag 26. aug.
Av sted i pent vær, men lite vind. Det var innaskjærs tur hele veien ned til Ålesund. Litt vind innimellom, men jeg måtte holde motoren i gang hele veien. Da jeg kom til Ålesund forventet jeg tom gjestehavn som på alle de andre stedene.  Men hvor var jeg kommet?  Skagen?? Her var gjestehavnen smekk full med båter i både 4 og 5 rader utenpå hverandre.  Jeg fikk lagt meg som båt nr. 4 i rekken utenpå en engelsk Najad som jeg dro kjensel på.  Joda, det var en av båtene som lå samtidig med oss i Longyearbyen, som også hadde hatt en spennende tid i isen, de hadde holdt på i 10 timer med å komme seg ut Isfjorden. Tilslutt hadde de fått hjelp av et skip som også skulle gjennom; de la seg tett inntil bak skipet som lagde en råk gjennom isen.
Grunnen til den fulle havnen i Ålesund var at det var “Matmesse” i byen. Masse partytelt slått opp i havneområde med salgsutstilling og prøvesmaking av allslags matvarer, mye av typen røkt, saltet, tørket, etc.  Det ble baccalao til middag i ett av teltene, nam, nam.
Lørdag 27. Det regnet hele natt til lørdag, og det fortsatte hele lørdagen. Litt vind fra nord-øst var det, og det passet bra for runding av Stadt. Det ble mest motor og storseil denne dagen også, havet var flatt som et stuegulv rundt Stadt. Ankom Måløy ved 19 tiden på kvelden. Her var det ingen messe av noe slag og god plass ved brygga. Regn hele kvelden og natten med.
Søndag 28. videre til Askvoll som ligger ca. 8 mil sør for Florø. Til å begynne med grått og regn. Vannet fosset ned overalt fra fjellene rundt. Men så klarnet det opp, og det ble ganske bra etter hvert. Av og til litt vind, men mest motor.
Mandag 29: Fra Askvoll ved 10 tiden med mål for Tjeldstraumen som ligger like ved Mongstad. I dag var det spådd nordvestlig bris med kuling på utsatte steder, så det skulle vel bli en råd med seiling. Joda, det frisknet etter hvert, og vinden kom opp i rundt 10 m/s.  Fikk etter hvert broach-tendenser i vindkastene, så jeg satte ett rev, og rullet inn fokka.  Når jeg rullerer inn fokka i mye vind, har den en tendens til å bli litt posete rundt forstaget høyt oppe, men den er stramt innrullet nede. Denne gangen ble den veldig posete, så mens jeg holdt på med reving av storseilet fikk vinden tak i posen  av fokka og fikk dratt den ut enda mer. Resultatet ble at en selvgjort reparasjon ved en spilelomme ble revet opp, og seilet revnet videre oppover ca. to meter langs akterliket.  Det ble bare storseil videre… Allerede ved 16 tiden var jeg fremme ved Tjeldstraumen. Synd å stoppe så tidlig i den fine nordavinden, like greit å fortsette til Bergen og komme seg til seilmaker; det var bare 28 mil videre. Fin slør i 6-7 knop på bare storseil i indre lei gjennom trange sund. Ankom Bergen ved 21.30 tiden. Da fikk kulingen godt tak innover mot Vågen, regnet kom og det var ganske ufyselig. Entret Vågen samtidig med Christian Radic. Det ble litt trangt for oss begge inne i Vågen med mye vind. Men med Radic’s to støt i fløyta for signal om babord tørn og en kjapp kuvending fra min side gikk det fint det også.
Tirsdag: Nå tirsdag formiddag ligger jeg her i Vågen og venter på seilmakeren, men det drøyer.  Nå er det like før jeg går en tur ut i byen, så kan han bare komme og hente seilet. Det ligger klart i cockpit.
Bjørnsund, rett vest for Bud: Her går det også an å ligge

Ikke mye å se av Stadt idag

Regnet fosser ned overalt. Kan ikke huske at det var noen foss her på vei nordover

Kongestatuen som ble vraket av Oslo kommune. Nå står den her i Gulen

Ikke bare idyll. Her er Mongstad anlegget

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar