torsdag 25. august 2011

Fra Lysøysund - Hita - Kristiansund og Bud

Lysøysund tirsdag morgen:
Knall sol og ganske vindstille. Begynte med motor, men fikk etter hvert lyst til å seile selv om det var motvind. Det er ganske ok å krysse litt innimellom selv om det egentlig tar bortimot 50% lenger tid. Man slipper jo motordur, og når det er innaskjærs har man hele tiden utfordringer med å greie å stå opp til neste sjømerke eller holme. Men vinden dreide vestlig etter hvert, og jeg kunne ta et stikk i skjøte og cruise i god fart forbi Ørlandet, videre på utsiden av Storfosna og ned til nordøstre enden av Hitra. Her ligger Børøysund marina, en flott havn med alle tilbud, i hvert fall i høysesongen. Nå var alt stengt, men brygga og dieselpumpa med kortautomat virket.  Jeg skjønner meg ikke på tankmåleren for dieseltanken her om bord. Forrige gang vi fylte diesel var i Brønnøysund, og vi har gått en god del med motor etter det. Nå på Hitra sto måleren på grensen til det røde feltet, men allikevel gikk det bare på 83 liter. Tanken rommer 130 liter, så da var det altså nesten 50 liter igjen.  Jeg må heller begynne på bruke timetelleren på motoren for å anslå hvor mye diesel det er igjen.
Siden bryggerestauranten i Børøysund var stengt, ble det middag i båten. Kanskje like greit å begynne å spise litt av all maten om bord. Det ble bunkret mat over en lav sko i Longyearbyen, til og med i stuerommet ute er det mat av ymse slag. Det ble en klassiker til middag: Erter, kjøtt og flesk fra Trondheims konserveringsfabrikk. Jeg vet ikke helt forskjell på kjøttet og flesket i boksen; det hele minnet mer om ertesuppe med sporadiske spor av svineknoke.
Onsdag: Sydvestover i Trondheimsleia; den er lang og kjedelig. Motor av og på og seiling på platt lens i lite vind.  Ikke mye som skjer, begynte på ny bok i dag: Hjalmar Johansens bok fra  1896: “Selv-anden paa 86° 14’” Det er Hjalmar Johansens “blogg”-versjon av turen med Fram over polhavet inklusive utflukten fra Fram mot Nordpolen sammen med Nansen. I medvind og sol ble det shorts og bar overkropp, ikke mange gangene det har skjedd på denne turen  (altså; på turen min gjennom Trondheimsleia, ikke på turen over polhavet).
Siste stykket inn mot Kristiansund frisknet vinden, denne gang fra sydøst.  Det går en kronglete indre lei de siste 6-7 milene, så det ble artig finseiling mellom holmene i sju knop siste stykket.  I Kristiansund var det betydelig færre gjestebåter nå enn forrige gang i juni, tydelig at sesongen er på hell.
Torsdag morgen begynte med shopping. I Watskibutikken (båtutstyrsbutikk) på kaia hadde de endelig rekkestøtter. En av dem ble jo bøyd i Longyearbyen, og her i Kr.sund er det første stedet jeg har sett at de har noe slikt. Men akk, feil lengde på støtten, så den måtte leveres tilbake.  Så ble det en taxitur ut til Auto-Elektro for å få tak i reparasjonssett til varmeapparatet. På Leka begynte det for første gang å fuske, så jeg bestilte reparasjonssettet. Etter det har varmen virket som den skal, antakelig er det nok bare å bestille og kjøpe settet for at det skal virke, akkurat på samme måte som å ha på regntøy for å unngå regnvær.
Hustadvika viste seg fra den snille siden, flau vind fra forskjellige retninger, etter hvert litt mer fra nordvest som gjorde det mulig å seile i 7 knop rett til Bud.  Kom hit til Bud med gjestgiveriet på brygga ved 5 tiden, og som den observante leser kanskje husker fra forrige gang jeg var her: torsdag er Balldag på Møre. Hele bygda går mann av huse til gjestgiveriet og får servert potetball, fiskeball, etc med salt kjøtt, pølse, baconterninger, kålrabi. Jeg skjønner dem godt; skikkelig skipskost det der….
Det blir nok færre bilder på bloggen fremover nå.  Jeg har jo vært her før og tatt bilder av de samme tingene på vei nordover. Dessuten har jeg kanskje blitt litt mer blasert på hva som er verd å ta bilde av, vi kommer tross alt fra Spitsbergen, Lofoten og Helgeland.
Nydelig morgen ved Børøysund Marina på Hitra. God plass ved brygga

I Tromdheimsleia, nå som sist på vei nordover: Hurtigrutas erverdige Nordstjernen på vei syover

Ett av fyrene innenfor Hustadvika (husker ikke hvilket)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar