tirsdag 6. september 2011

Carmencita er på vei nordover igjen!

Ja, det er helt sant; Carmencita har rundet Lindesnes og er på vei nordover mot Oslofjorden…
Men før det: Dro fra Tananger søndag morgen i laber bris fra syd-øst, mao. motor i dag igjen. Regn og stampesjø var det også, ikke den helt store dagen altså. Men været bedret seg etter hvert, regnet ga seg, og det ble til og med antydning til sol, stampesjøen gav seg den også, så det faktisk en ganske ok motortur inn til Egersund i kvellinga.  I gjestehavna var det omtrent like tomt som på nordoverturen . Da var det før sesongen var startet ordentlig, og nå er den over. Høysesongen var jo mens vi var på Svalbard.
Mandag startet på samme måte ut fra Egersund: Regn og vind midt i trynet og stampesjø. Men etter noen timer bedret det seg betraktelig. Nordvest for Lista-landet dreide vinden mot sydvest, nok til å kunne seile langs Lista. Det ble god bør videre ned til Lindesnes som ble rundet i slør for fulle seil i 7-8 m/s. Veien inn til Mandal var ikke lang, og ved 19 tiden var Carmencita fortøyd i Mandalselva.  Jonas B. Gundersen (pizza restauranten) var oppe selv om det var mandag.
Utseilt distanse på mandag: ca. 60 nm. Grunnen til å ta dette lange strekket i en jafs, var å komme seg rundt Lindesnes før kulingen med 15 m/s skulle komme tirsdag (i dag).  Nå er kulingen her, og det hadde ikke vært særlig aktuelt å seile rundt Lindesnes i dag.  I dag har det blåst kjetting, regnet bøtter ned, og jeg har seilt med bare storseilet og to rev.  Vindretningen har vært grei, rett fra syd, så det har vært slør hele tiden.
Men før eller siden må det jo skje noe dritt: I Gamle Hellesund i Blindleia startet jeg motor for å komme gjennom et trangt sund hvor det ikke var noe vind. Men hva skjer? Motoren startet, men ingenting skjer når jeg setter giret i forover og gir gass!! Motoren bare fortsetter på tomgang!  Ikke noe særlig moro å være uten motor inne i Blindleia i så mye vind. Finner ut at giret er i orden, men gass-wiren ser ut til å være røket. Ikke særlig fristet til å prøve å seile til land heller, uten motor i så mye vind.  Så nå har jeg seilt inn i en bukt med fin le mot kulingen og har lagt meg for anker. Her ligger jeg altså nå på svai med defekt motor. Hva gjør man?  Jeg har konstatert at gass-wiren er røket, jeg har demontert hele wiren, og etter mye ringing bestilt ny wire fra en  Volvo Penta-forhandler i Kristiansand.  På en måte er jeg jo ikke manøvrerings-dyktig, og kommer ikke herfra uten hjelp. Så hvis alt går etter planen, så kommer Redningsskøyta hit i løpet av morgendagen med den nye wiren. Det er en del av pakka som Total-medlem i Redningsselskapet.
Hadde vi vært flere om bord, kunne vi vært manøvreringsdyktige; da kunne en stått nede som maskinist ved motoren og regulert gassen direkte på motoren på ordre fra rormannen, men det er vanskelig å få til alene. Men bukta jeg ligger er grei nok, det er le her, og ankeret ser ut til å sitte.  Det er bare å ta det med ro, ta et glass rødvin, lese, skrive blogg og høre fotballkamp Norge Danmark på radioen.
Det er spådd mye vind de nærmeste dagene, så jeg kommer nok tidsnok hjem allikevel.
Lindesnes i kveldssol sett vestfra

Morgenstille og høst i Mandal

Det blåser godt i Mannefjorden ut mot Ryvingen

1 kommentar:

  1. Velkommen til østlandet:-) For en fantastisk tur dere har hatt!!!!
    Hilsen Mette

    SvarSlett