onsdag 14. september 2011

Ved veis ende

Jeg kan berolige de som tror at jeg fremdeles ligger på svai i Blindleia uten motor. Det gjør jeg ikke. Det ble ca. ett døgn opphold i bukta nord for Gamle Hellesund før Redningsselskapet kom fra Kristiansand med ny gasswire. Jeg var ikke sen om å montere den nye wiren, for det blåste fremdeles godt, vindretningen var nå mer ugunstig fra vest, og jeg hadde bare 50 meter bak meg i le til de nærmeste skjærene.  Med ny wire på plass ble det motring videre gjennom Blindleia, rundt på utsiden av Justøya (brua på innsiden er for lav) og inn til Lillesand før mørket kom.
Torsdag ble det vekselvis slør og motor opp langs sørlandet til Risør. Nydelig sommervær, men mye motstrøm. Gikk derfor innasjærs hele veien nordover. Om kvelden kom Gerd tilbake til båten med buss fra Oslo for å bli med på finalen det siste stykket hjem.
Fredag: Flott sørvestlig laber til frisk bris og spinnakerslør hele veien nordover til Hvasser og Sandøysund. Gjestehavna i Sandøysund (flytebrygga utenfor moloen) var demontert og lå for seg selv utenfor stranda nord for moloen. Eneste plassen inne i havna var utenfor restauranten Den Blå Brygge, så da ble det selvfølgelig middag der. Populært sted på en fredag kveld.
Lørdag: En spasertur ut til Lilleskagen (badestranda på nordøst siden av Hvasser) før vi satte nesa nordover til Son. Fin spinnakerslør idag også, men litt mer høst i lufta. I Son var velkomstkomite på plass; Rune og Merete i Lady Hamilton, Henrik og Bjørn ombord i Anna, og nesten hele mannskapet til Erik Toftenes: Knut, Steinar, Hjalmar og Snorre fordelt på to båter. Det ble et bra avslutningsparty på Cafe Oliven....
På søndag var det bare å innse at turen nærmet seg slutten for alvor, de siste 25 milene gikk unna på 3,5 time inn til Solvik på platt lens med bare storseil.
Så var det slutt på tre og en halv måneds eventyr. I løpet av den tiden har vi logget ca 4000 nm, i virkeligheten er det nok noe mindre, for jeg tror fremdeles at loggen viser litt for mye. Reell distanse over sjøbunnen (når man ikke tar hensyn til at vi har seilt i motstrøm) er ca. 3865 nm. Hvis man slår en sirkel med radius på 3900 nm med Oslo som senter i sirkelen så vil man komme til for eks, Florida, Pakistan, Angola og Alaska.
Nå gjelder det bare å venne seg til landlivet igjen. det er jo høst, så jeg tror ikke det blir så vanskelig. Mandag: Tilbake på jobb, det var slett ikke så ille. Litt myk start de første dagene, så drar det seg til tenker jeg. 
Så dett var dett, turen er slutt, nå blir det bare å sitte å bla i bilder.

Her kommer redningen med ny gasswire fra Kristiansand

Inn mot Lillesand i solnedgangen

Siste utefrokost i Risør

Ut fra Risør

Gjennom Jomfrulandsrenna

Lilleskagen på Hvasser

Ved veis ende, Solvik båthavn og Høvikodden

4 kommentarer:

  1. Takk for en flott skildring med flotte bilder av en fantastisk tur.
    Sjelden har jeg tatt meg tid til å lese alle innlegg i en blogg, men denne gangen var det umulig å stoppe.
    Hilsen Roy Thoresen

    SvarSlett
  2. Jeg vil også få takke for flotte bilder og fantastisk skildring av min drømmetur, har drømt om å seile Norskekysten siden jeg fikk seilbåt for 3 år siden.
    Lysten er IKKE blitt mindre etter å ha lest alle innleggene dine i kveld, fantastisk tur.
    Mvh
    Olaf Skjævestad

    SvarSlett
  3. Litt ovenfra og ned når det gjelder "charter" Bavaria.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, og takk for kommentar. Jeg har vært inne i bloggen og sjekket hva jeg egentlig skrev. Jeg er helt enig med deg; det var en flåsete kommentar som jeg ikke burde ha skrevet. Forklaringen (ikke noen unskyldning) var vel at jeg akkurat hadde sett hvordan de slet med å vinsje en mann opp i riggen på sin egen båt.
      Heldigvis har jeg muligheten til å redigere mine egne innlegg, og det har jeg nå gjort.

      Slett