onsdag 17. august 2011

Fra Stamsund til Vega (Helgeland)

Fra Stamsund, Lofoten – Lovund på Helgland
Torsdag morgen forlot vi Stamsund Det var spådd nordvestlig bris, og det passet oss bra for å krysse Vestfjorden. Vi hadde sett oss ut Kjerringøy som ligger ca. 18 nm nordøst for Bodø. Flott seilas i solskinn som vanlig. Riktignok noen regnbyger her og der, men ingen av dem traff oss.
Logget ca. 45 nm over til Kjerringøy.  Her var det nok en flott båthavn med alle fasiliteter.  Stedet minnet faktisk litt om Tanumstrand på svenskekysten (på godt og vondt). Selve havnen var omkranset av nybygde rorbuer og feriehus i lange rekker, og det hele virket litt sterilt. Fem minutter unna var det imidlertid et gammelt handelsted som var gjort om til museum. Her var det gamle hus i lange baner.  Dette  var midt i Hamsundland, og flere av filmene fra hans bøker var tatt opp her (Benoni og Rosa, Markens grøde, m.m.)   På det lokale museet var det utstilling av tegneren Karl Erik Harr som har tegnet/malt mange motiver fra Hamsunds bøker.  Tilfeldigvis var kunstneren selv tilstede og som eneste gjester på museet ble vi vist rundt av kunstneren himself.  Han fortalte at han også hadde vært på Bjørnøya, og han viste oss en bok med tegninger med motiver derfra. Vi hadde jo bilder som viste nøyaktig de samme motivene, så vi kom jo ikke utenom å kjøpe den boka.
Fredag stampet vi oss videre de 18 nm til Bodø i frisk sydvest og regnbyger.  Ankom Bodø ut på ettermiddagen, og vi kunne ta oss en restaurantmiddag på byen.
Lørdag ankom nytt mannskap fra Oslo, Rune Vassdal, og Norun Løvald som har en Rasmus (Hallberg Rassy av gammel god årgang).  Fint med seilere om bord som vet hva de skal gjøre og trekke i de riktige tauene.  Ny restaurant-runde lørdag kveld, men søndag morgen dro vi av sted sydvestover til Klokkergården på Rødøy. Denne havnen ble utnevnt til Norges beste gjestehavn i 2008. Her var det ikke mangel på noe, heller ikke levering av ferskt brød på brygga til frokost.  Slør med Code 0 og spinnaker til Rødøy.  Shortsvær.
Bodø – Rødøy utseilt distanse: ca 50 nm
Mandag :  Rødøy – Lovund
Mye vind på Rødøy mandag morgen.  To rev ble satt, og vi dro av gårde uten fokk. Det gikk fort nok i ca 7 knop. Etter hvert ble det variabel vind, det gjorde også seilsettingen, og alle varianter av rev med og uten forseil  ble prøvd.  Mye vind på slutten inn mot Lovund, sørøstlig frisk bris, ca 10 m/s.
Runes søster, Tone,  bor på Lovund;  vi ble servert på kjøttsuppe, og senere på kvelden ble det krabber hentet rett fra en av krabbeteinene ute i sundet.
Tirsdag: Lovund - Åsvær
 Tirsdag fikk vi omvisning på jobben til Tone. Hun er biolog og jobber hos Nordland Marin Yngel som har spesialisert seg på oppdrett av bergnebb og berggylte. Disse er nemlig effektive til å spise lakselus, så her er det penger å spare hos lakseoppdretterne.
Tirsdag ettermiddag ble det avgang videre til Åsvær, en ganske stor øygruppe med nedlagt fiskvær, 7-8 nm nordvest av Dønna. Her fant vi en super flytebrygge på fiskeværet som nå bare benyttes som feriested.  Heftig regnvær hele kvelden og natten.  Mange havørn inne mellom øyene, en satt på en stake og lettet ikke før vi var 30 meter unna.
Onsdag:  Åsvær – Vega
Fantastisk seilas i nordøslig bris gjennom den tette skjærgården vest for Dønna hele veien ned til Vega.  Onsdag ettermiddag var det spådd stiv kuling fra sør, 15 m/s, så det var bare å finne seg en trygg havn. Ligger nå på Vegstein på nordsiden av Vega med flytebrygge og fralandsvind, så nå kan det bare blåse så mye det vil.  Igjen nesten flere havørn enn måker.
På vei fra Bodø til Rødøy

Det nye mannskapet pluss skippern

Kveldsstemning på Rødøy

Oppdrettsberggylte

Fra Åsvær mot Vega

Skarven følger godt med

Bading på Rødøy

Ikke Thailand men Rødøy på Helgeland

Kveldsmaten er klar

Her blir vi også fulgt nøye med på